LOGICOMATEMÀTICA

La logicomatemàtica i el GAMAR

El gabinet GAMAR és un espai de reflexió i de pràctica entorn de l'ensenyament 
de les matemàtiques a l'escola infantil, primària, i 1r cicle de secundària. 
Ha estat creat a partir de la dotació del Premi Jaume Vicens Vives a la 
Docència Universitària, de la Generalitat de Catalunya, l'any 2001, 
a M. Antònia Canals, professora emèrita de la Universitat de Girona.

El seu nom significa Gabinet de Materials i de Recerca per a la Matemàtica
a l'Escola i enguany ha estat reconegut com a tal per la UdG.

Compta amb els col·laboradors següents:
  • El Departament de Didàctiques Específiques de la Facultat d'Educació i Psicologia
    de la UdG, el qual assegura fins avui l'infraestructura i l'espai.
  • El GRUP PERÍMETRE, col·lectiu de mestres d'Infantil, Primària i 1r cicle d' ESO
    de les comarques de Girona.
  • L'Associació d'Ensenyants de Matemàtiques de Girona, ADEMGI.
  • L'ICE Josep Pallach de la UdG que ens dóna suport en temes de formació permanent.
Comptem també amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament de la Generalitat
de Catalunya, concretada sobre tot en la relació amb els Centres de Recursos Pedagògics.

GAMAR té la voluntat de ser obert a totes i tots els mestres del país i la seva vocació
és la d'arribar a ser un punt de trobada i de referència per a la matemàtica a l'escola.



 Objectius:
  • Treballar perquè tots els nens i nenes del nostre país puguin gaudir a l'escola d'un  
    aprenentatge de les matemàtiques lligat a les pròpies vivències
    , basat en
    l'experimentació i la descoberta, i potenciador de les seves capacitats d'intuïció,
    de raonament i de creativitat.
  • Facilitar als i a les mestres una àmplia mostra de materials manipulables per
    treballar a l'aula el càlcul, els jocs i problemes, les mesures i la geometria,
    acompanyant-los amb exemples d'activitats, amb altres recursos i amb orientacions
    didàctiques donades personalment o a través d'aquesta pàgina web.
  • Oferir a totes les persones interessades (mestres, altres professionals i estudiants),
    en servei de préstec, el fons bibliogràfic de què disposem.
  • Propiciar la innovació en el camp de la didàctica de les matemàtiques,
    i la investigació
    realitzada sempre en un procés d'acció - reflexió.

Exemple d'activitat logicomatemàtica: 


Blocs lògics de Z.P. Dienes i etiquetes 





Referència: LO-JC-20

Descripció:
Es tracta d’un joc estructurat lògicament format per 48 peces diferents (cap de repetida) que, com a mínim, compleixen una diferència entre elles. Estan caracteritzades per quatre qualitats, mida, gruix, color i forma, que es combinen entre elles de totes les maneres possibles. Conté una capsa d’etiquetes afirmatives i negatives i etiquetes amb daus.

Utilitat:
Com que és un material lògic es poden fer gairebé totes les activitats que es relacionen amb la lògica, excepte les ordenacions: Classificacions de les peces, cercar semblances i diferències, relacions per qualitats, jocs de reconeixement d’atributs, agrupacions, canvis de qualitats, correspondències, seriacions, expressió verbal i posar les fitxes en disposició de dominó en funció d’una, dues o tres diferències.

Nivell: Infantil i tota la Primària

Procedència: Cooperativa Abacus, Nou-Discat i altres


    LO-JC-02
    Material pel joc heurístic
    LO-JC-04
    Material per a la coordinació tàctil-visual
    LO-JC-06
    Materials sensorials Montessori per aparellar
    LO-JC-08
    Jocs de tauler per reconèixer qualitats
    LO-JC-10
    Materials sensorials per classificar
    LO-JC-12
    Col·leccions de materials ordenables
    LO-JC-14
    Ordenacions tàctil-visuals segons el volum
    LO-JC-16
    Escalat de colors Montessori
    LO-JC-20
    Blocs lògics de Z.P. Dienes i etiquetes
    LO-JC-22
    Material lògic per a nens i nenes invidents
    LO-JC-24
    Material lògic “Els saquets de colors”
    LO-JC-26
    Altres materials lògics de construcció pròpia
    LO-JC-28
    Material lògic i “màquina expenedora” dels entreteniments
    LO-JC-30
    Màquina de canviar qualitats
    LO-JC-32
    Joc “Atelier logique”
    LO-JC-34
    Col·leccions diverses d’etiquetes: targes, daus i ruletes
    LO-JC-36
    Bandes de reconeixement d’atributs
    LO-JC-38
    Mostra d’activitats per reconèixer els atributs
    LO-JC-40
    "Jocs del SÍ i del NO", amb suports gràfics
    LO-JC-42
    Suports gràfics i exemples de “Jocs dels missatges”
    LO-JC-44
    Mostra d’activitats amb els diferents llenguatges gràfics
    LO-JC-46
    Diversos models de “Jocs de diferències”
    LO-JC-48
    Mostra “d’estrelles lògiques”
    LO-JC-50
    Joc de diferències “QUARTO”
    LO-JC-54
    Blocs lògics KLM. Antics materials “Trimat i Quatrimat”
    LO-ES-02
    Jocs de tauler amb fitxes
    LO-ES-04
    Un “tres en línia” per parvulari
    LO-ES-06
    Les torres de Hanoi
    LO-ES-12
    El joc del NIM
    LO-ES-14
    Jocs d´estratègia amb la baralla de cartes
    LO-ES-18
    El dòmino clàssic
    LO-ES-20
    Dames xineses
    LO-ES-22
    Awalé
    LO-ES-24
    Joc de la L (Playmind).
    LO-ES-26
    “7 colors”
    LO-ES-28
    “Mastermind”
    LO-ES-30
    “Quads” i altres jocs de posició a l´espai
    LO-ES-32
    “Pylos”: posició a l´espai
    LO-ES-34
    Solitari “Subtrax”
    LO-ES-38
    “Caja de Juegos Thales -núm. 1”
    LO-ES-40
    “Quoridor”
    LO-ES-42
    “Quixo”
    LO-ES-44
    “Zeparate”
    LO-ES-46
    “Ciudadelas”
    LO-ES-48
    “Tsuro”. Jos d´exploració i comerç





    Ja hem desenvolupat una de les activitats, moltes més a: GAMAR